U click me, I'll click u.

current mood :

im walking in the rain. i find myself trying to wash away the pain.

Tuesday, May 24, 2011

puding karamel kukus

Semalam kan, tetibe rase nak makan puding karamel nih. Dan tetibe jugak mood aku rajin. Check bahan, sume ade kat dapur. Ape lagi, bersilat lah aku kat dapur tuh.

Penat jugak bersilat nih. Almaklumlah bukan selalu. Mikhaiel pulak takmo duk sengsorang. (aku tinggal mikhaiel kat depan TV).. masuk gule dalam mixer, aku p tepuk2 mikhaiel jap. pecah telur 2bijik, mikhaiel dah bunyik2.. berulang alik lah aku kejap kat dapur kejap kat area tengok TV tuh. gigih wa cakap lu.. nak makan puding punye pasai. hahahaaa..

okeh2.. cakap banyak pon tak gune, ni bahan-bahan dan cara-cara nak buat puding gaye aku. ewah.


Bahan-bahan:

300ml susu segar
5 biji telur
1 sudu kecil esen vanila
1/2 cawan gula utk puding
1 cawan gula (utk karamel) + 1/4 cawan air panas

Cara-cara:
1. Panaskan periuk kukus.
2. Pukul gula dan 5 biji telur sampai gula hancur. Then masukkan susu + esen vanila. Ketepikan.
3.Untuk karamel....hanguskan 1 cwn gula tadi dan bila warnanya dh jadi golden, masukkan air panas, kacau sampai rata..then tutup api. Hati-hati mase nak masukkan air panas. Sebab gule tuh meletup pungpangpungpang.
4. Tuangkan karamel ke dalam bekas/mangkuk kukusan.
5. Tapiskan adunan puding ke dalam bekas yg ada karamel tadi.
6. Kukus selama 1/2 jam atau kurang.
7. Bila dh masak, sejukkan dulu puding tu sebelum diterbalikkan ke dalam pinggan utk dihidang.




walaupun tak lawa dan tak sekemas orang lain buat, tapi sedap wooooo. boleh buat lagi ni. hihihiii.. vangga.. first time cube ni taw~

SELAMAT MENCUBA~

1 pembebel berjaya:

Fazlinil Irma said...

salam perkenalan atie.

akak buat kek karamel. awak buat puding karamel.

ada lagi tak? jom tukar. hi hi.