U click me, I'll click u.

current mood :

im walking in the rain. i find myself trying to wash away the pain.

Wednesday, February 9, 2011

pesan jururawat.

baru balik dari klinik. rutin biase bagi bakal ibu.

26hb haritu, gi klinik nurse pesan. minum susu 2gelas sehari. makan buah-buahan banyak-banyakkk. sayur-sayuran jugakkk. air masak pon kene minum banyak-banyak....ubat jangan lupe amik...

okay..aku ikut pesan nurse tidak?oh tidakkkk..

jangan haraps lah aku nak telan susu. 2gelas sehari laks tuh. yekkks! my hubby ade beli susu kotak kecik2 tuh. jenama ape ntah. anlene kot. perise coklat. tapi pat taun jugak lah aku nak abeskan 6kotak kecik tuh. itu yang berperise coklat. kalau yang kaler puteh tuh? huh. harams aku nak telan. hiks.

bab makan buah ngan sayur tuh, tak yah risau. aku memang tade hal nak makan. feveret kot. tapi skank kne pilih2 gak nak makan buah sayur bagai. sebab 2-3 menjak nih aku sik cirit aje. makan buah jambu batu pon cirit. pelik tol haku.

air masak aku no hal. aku siap masak air, letak dalam peti ais dan jadik lah aisssss! ngehngeh. air masak jugak kan.....? bluwekk!

aku bukan takmo jage makan minum aku. bukan tak amek siyes pasal pregnancy nih. tapi ntah lah. aku memang takde kuase nak minum susu. alergik kotttttt. haish. bende lain ko sumbat aje dalam mulot aku nih. tapi tolonglah jangan sumbat susu.

hurmm. ape yang boley gantikan susu yek? any suggestion?

citer pasal hari ni, nurse cakap aku punyer HB sikitttt. HB tuh ape? alah. zat besi aku kurenglah maknenye. hukhuk. so die suh aku banyakkan pengambilan zat besi..

kat bawah ade sikit info pasal zat besi. jom cekidaut!



FUNGSI

Zat besi atau iron adalah nutrien penting untuk badan manusia. Seorang lelaki dewasa yang sihat mempunyai 40 hingga 50 mg iron per kilogram berat badan manakala bagi wanita dewasa mempunyai 35 hingga 50 mgs per kilogram berat badan.

Iron memainkan peranan penting dalam pengangkutan oksigen daripda paru-paru ke tisu. Iron bergabung dengan oksigen di dalam paru-paru dan melepaskan oksigen dalam tisu-tisu yang memerlukan. Iron digunakan dalam pembuatan haemoglobin.

Iron juga berperanan penting dalam fungsi normal imuniti. Kekurangan iron telah menunjukkan badan kita mudah mendapat jangkitan.


SUMBER

Sumber terbaik zat besi berasaska makanan ialah hati, tiram, kerang, buah pinggang, daging tanpa lemak, ayam/itik dan ikan. Kacang dan sayur yang dikeringkan adalah sumber iron yang baik daripada tumbuhan.


KEKURANGAN
Kekurangan zat besi boleh menyebabkan :
Keletihan, lemah badan.
Berdebar, sakit dada.
Kesukaran bernafas.
Anemia.



hukhuk. no wonder lah aku salu rase penat. and sesak nafas. haish!

0 pembebel berjaya: